כאחד שלקח חלק בעשייה גם בלהקות רוק וגם בהפקות היפ-הופ, נחשפתי לשתי דרכי התפתחות שיר. בלהקות רוק השיטה המקובלת היא לכתוב שיר ולעשות עליו חזרות, רק תוך כדי טחינה של השיר מתפתחים רעיונות קטנים ונוספים ניואנסים לנגינה ולביצוע של כל נגן שמשדרגים את השיר. להקות עם יותר ניסיון אפילו משכילות לדעת שלמעשה עד שלא מופיעים עם שיר כמה פעמים, הוא לא גמור. ברגע שאתה עולה על במה עם שיר אתה מיד מרגיש מה עובד ומה לא, ואם אתה מספיק חסר אגו כדי להיות פתוח לביקורת מהקהל שלך אחר כך ומיישם זאת, אז השיר יגיע לפוטנציאל המלא שלו והגיע הזמן להקליט את השיר.
בהיפ הופ, לעומת זאת, השיטה היא הפוכה. דבר ראשון עובדים על ההקלטה. לרוב הולכים על תפקידים מינימליסטיים שחוזרים על עצמם, כי ככל שיש תחושה של "מחזוריות"(לופ) הניואנסים הקטנים בראפ יוצאים יותר החוצה. אז עבודת הליטוש נעשית באולפן. לרוב מקליטים כל מיני רעיונות ואחר כך מצמצמים אותם למה שמשרת הכי טוב את זרימת הראפ על גבי השיר. כשמגיעים למעמד של הופעה פשוט לומדים את התפקידים לפי ההפקה סופית של השיר באולפן.
פאנטומיים כידוע מנסים לשלב בין השאר בין מטאל להיפ הופ. אז זה הגיוני שנשלב את שתי שיטות העבודה האלה. כך, ללא חזרות או הופעות מאחורינו, אנחנו גאים להציג את הסקיצה הראשונה שלנו.
סקיצה זה פשוט הרצה בסיסית של הקונספט של השיר. בעולם הרוק זה יכול להתבצע ע"י הלהקה שמבצעת את השיר ביחד ומקליטה את עצמה עם מיקרופון שקולט את כל החדר. בעולם ההיפ-הופ זה לרוב לקיחת ביט בסיסי ללא שכבות של הפקה עליו, והקלטת הראפ עליו כדי להבין לאיפה השיר יכול להתפתח.
מכיוון שעדיין מעולם לא עשינו חזרה עם כל הנגנים ביחד, השיר עדיין במצב די בוסרי, אף נגן לא קיבל עדיין את הניואנסים הקטנים בנגינה שיהפכו את השיר לשיר בסופו של דבר. כך שלהקליט את השיר כמו שצריך(ברמה של סינגל) הייתה חסרת תועלת. בכל מקרה בעתיד בעוד כמה חודשים, אחרי הרבה חזרות ואולי אף הופעות, השירים יקבלו אווירה ומקצועיות שונה לחלוטין, ורק אז יהיה נכון להשקיע את זמננו וכספנו בהפקה אמיתית.
המטרה של הסקיצה הזו היא בראש ובראשונה, לעזור לנו לזכור את התפקידים שכתבנו. מכיוון שאנחנו בתקופת כתיבה ולא עושים חזרות, אנחנו כותבים שיר ושמים במגירה ולא חוזרים עליו. רק בעוד כמה שבועות, כאשר יהיו מספיק שירים נתחיל חזרות על כולם, ועד אז כדאי שתהיה הקלטה שתזכיר לנו מה בדיוק כתבנו.
המטרה השנייה היא כמו שהבענו בהצהרת הכוונות שלנו בבלוג הזה – לשתף אתכם. אנחנו שמחים להציג את השיר בגרסה הכי מוקדמת ובוסרית שלו, ומזמינים אתכם להתרשם ולתת פידבקים אפילו בשלב מוקדם זה.
אם כך, סקיצה אמורה להיות תהליך די פשוט ואפילו אפשר להגיד – חפיף. אבל אני החלטתי שמכיוון שיש לנו קצת ציוד הקלטה, וכמעט כל הלהקה הם סאונדמנים, אין סיבה שלא ננסה להשיג את התוצאה הכי טובה שאפשר להפיק מהקלטות ביתיות. במסגרת תהליך שיפור הסקיצה שעשיתי עברתי מחסום שגרם להרבה בלבול. בשלב מסוים הסקיצה התחילה להישמע טוב, וחברי להקה(וגם חברים שלא מן הלהקה) הפסיקו לשפוט אותה כסקיצה וניסו להשוות אותה לשיר אמיתי(שברור שזה ישמע רע ביחס כזה). התחילו להגיד לי זה לא סקיצה זה דמו, זה לא דמו זה פרויקט. לא אכפת לי איך תקראו לזה, מצידי שזה יהיה "פרוסקימו". זה לא ישנה את העובדה שזה בסופו של דבר פשוט גרסה ראשונית לשיר שהוקלטה באמצעים ביתיים, אז אין מה להשוות את זה לשירים ברדיו.
לסאונדמנים\מוזיקאים הסקרניים שקוראים את הבלוג שלנו אני אתן עכשיו הסבר על תהליך יצירת הסקיצה:
התופים הוקלטו עם שני קונדנסרים(מיקרופון שטח) של ברינגר (דיאפרגמה גדולה), שאפילו לא היו אותו סוג. לי יש שתי כניסות הקלטה במחשב שלי, וכך גם לעמיר המתופף, תכננתי לסנכרן את שני המחשבים ולהקליט על שלי את כל מערכת התופים בעזרת שני הקונדנסרים, ועל המחשב שלו מיקרופונים דינאמיים על הסנייר והבייס דראם. אולם המחשב של עמיר הקליט באיחור רציני ונאלצנו לוותר עליו. לבסוף נשארו רק עשרים דקות הקלטה ובחיפזון עשינו כשלוש טייקים של תופים. בגלל האקוסטיקה הלא מחמיאה במקלט של עמיר וחוסר יכולת להקשיב להקלטה (כי לא היה לנו מוניטורים), גילינו רק לאחר מכן שמה שבעיקר הוקלט היה מצילות, ולא שמעו את רוב המערכת.
את הבס הקלטנו ישירות למחשב שלי, מכיוון שהשיר היה חדש לעמיר ולא היה לנו זמן לטחון אותו, היו קצת יציאות קצב ואיתי הבסיסט ניסה כמיטב יכולתו לשבת על פי קצב התופים. את הגיטרות הקלטתי בעצמי עם מיקרופון קונדנסר אצבע שיש לי, לצערי אין לי סטנד בשבילו אז נאלצתי לתת לו להיתלות מהמגבר בעזרת הכבל שלו ולהקליט ככה (כאשר הראש של המיקרופון לא מכוון למגבר בכלל), ובמקביל הקלטתי גם את הגיטרה ישירות. לפינוק סאונד הכפלתי גם את תפקיד הגיטרה והקלטתי בנפרד את הסולו.
את השירה הקלטנו באולפן של אובידי עם קונדנסר. אובידי הקליט ערוץ ראפ ראשי ועוד שני ערוצי תוספות להדגשת קטעים. אבירם הקליט את השירה הראשית + הכפלה ועוד הרמוניה. מינימי היה האחרון להוסיף את חלקו לשיר, הקלטתי אותו בבית הספר לסאונד מיוזיק תוך שימוש בעמדת די ג'י שלהם, ואז הוא לקח את הקבצים הביתה וערך אותם.
הבעיה הראשית במיקס(חוץ מהתופים) הייתה הצטברות של תדרים נמוכים. בגלל שאנחנו מכוונים כל כך נמוך(לדו דיאז), גם הגיטרות וגם הבס פלטו הרבה יותר תדרים נמוכים. הדבר היחיד שהיה אמור לתת תדרים גבוהים היו המצילות של התופים, אבל הייתי חייב לחתוך אותם כדי שיהיה סיכוי לשמוע משהו אחר מהתופים חוץ מהמצילות. אז למי שהמיקס נשמע קצת עמום – זה למה.
עם ההקלטות הביתיות האלה ניסינו להפיק את המקסימום האפשרי, בסך הכל אני חושב שהגענו לתוצאה מדהימה יחסית לזה שלא ניגנו מעולם ביחד באותו חדר(אבירם פאקינג הקליט ביום הראשון שלו בהרכב!), ויחסית לאיכות הקלטות המקור. לבחירתכם שני מיקסים שונים, אחד בוצע על ידי מינימי, והשני אני ביצעתי. נשמח לתגובות על שני המיקסים ועל השיר עצמו בכלליות!
מיקס קשת:
מיקס מינימי:
פאנטומיים – מי הבוס – Who’s Da Boss
:
לחן – קשת
מלודיה ומילים – אובידי ואבירם ורד.
הקלטת בס, גיטרה, תופים וסקראצ'ים – קשת.
הקלטת קולות – אובידי.
מיקס ומאסטר – קשת(עם עזרה מאובידי בעיצוב קולות וממינימי בסימפול סקראצ'ים)\מינימי(בגירסה של מינימי).
פאנטומיים הם:
קשת – גיטרות
אובידי – ראפ
אבירם ורד – שירה
מינימי – די.ג'י
איתי שומרי – בס
אמיר רפאל – תופים.
מילים:
who da fuck are you
שתנהל אותי, כשאנשים סביבי אוכלים סרטים
סובבים אותי רק האיכותיים, יחידי סגולה לא פשוטים
ואין לי בוס גם לא אלוהים, פגנים מצוטטים אומרים "מדהים"
who da fuck are you
צרי עין, מאיפה מצפים שאהפוך זהב ממים
אם ישו היה זורק זין, אינקוויזיציה לא רואים בעיניים
אז תנו לי לנהל תנו לי לזבל יאללה להלל, אבירים מימי הביניים
הקרבות שלנו בין השורות, ליצירות ולא לזיונים ובחורות
פאנטומיים פשוט לשמוע ולראות
you know it's true
תנסה לשמוע
תנסה לקלוט
תנסה לראות
דרך העיניים שלי
רוצה אגו? תתקרב אליי תרגיש מוי פואגו
אלבינו נגרו, מאבירים לשודדים ג'ק ספרו
זה לא מלודיה אבולוציה של הרוק
לא נשתוק עד שהעסק פה ידפוק
כאפות לאוזניים ת'גרון נחנוק
המטרה היא להשאיר אתכם בשוק
בהלם, נוציא את המיינסטרים מהתלם
who the fuck are you
c-part:
I am in control I am the boss
אממממ אוקיי=] אז הפעם אני מגיבה על הדבר הנכון! נשמע ממש אחלה… לא ציפיתי… במיוחד הפזמון:) אמממ בקשר לבתים לפי דעתי חסר לראפר זרימה וגיוון באינטונציה? זה נשמע קצת מונוטני=] וחוץ מזה ממש לא אהבתי את המילים..=] בכללי אני חושבת שהשילוב סגנונות נחמד ויש לזה הרבה פטנציאל=]! מקווה שעזרתי
מעניין. מילים מיוחדות.